Ennen kyläkaupasta sai lähes mitä vaan

Häviävät kyläkaupat joista ennen sai lähes mitä vaan nauloista, rehuihin ja kankaisiin. Kahvit jauhettiin pusseihin ja suljettiin kahvikortilla joita lapset sitten keräilivät. Kaupan hyllyillä oli piipunrassi-, ja käpytonttuja tai katosta roikkui pahvitonttuja koristeena. Ennen joulukoristeet olivat samoja vuodesta toiseen ja kodissa niillä oli aina tietty tarkka paikka, josta ei poikettu 🥰 Mutta mistä joulukalenteri ?

Tästä etusivulle, lue muuta ajankohtaista https://www.tonttumuseo.fi

Lapsuusmuistoja joulukoristemuseossa

Tiedätkö mikä pakkasukko on ? tai SOK tonttu ? ja muistatko vielä kun joulukalenterin sai päivälehden mukana ? Joulukoristemuseoon on kerätty kattava kokoelma erilaisia vanhoja koristeita eri vuosikymmeniltä auki 12-17 päivittäin joten nyt on hyvä aika tulla katsomaan löytyykö oma lapsuudenajan muisto / joulukoriste.

Piipunrassi joulutonttu, vanha joulutonttu keppi ja lyhty
Vanhoja joulutonttuja valmistettu piipunrassista

Matka taittui polkupyörällä

Jos kylän kauppaan oli pitempi matka niin se taittui polkupyörällä joka myös toimi tavaran kuljetuksessa, eipä tainnut olla niin isoa ostosta etteikö sitä pyörällä kotiin viety.

Vanha polkupyörä Suomen armejasta,
Polkupyörä käytettiin ennenvanhaan myös tavaran kuljetukseen

Kahvila ja myymälä

Kahvila on sijoitettu makasiinin viljavarastoon ja kahvit voi tulla juomaan ulos puutarhaan. Myymälästä voi ostaa mukaansa vanhoja joulukoristeita, tonttuja ja nukkeja.