Lasipallot ja latvatähdet

Ennenvanhaan joulukoristeet valmistettiin lasista ja niiden muoto ja malli vaihteli niinkuin tänäkin päivänä. Ihania toisenlaisia koristeita ovat ainakin nuo torvet, banjo, rypälekoristeet... :) eihän niillä tarvitse koko kuusta täyttää, vai mitä ? riittää jos yhden laittaa toisensa jälkeen näkyvälle paikalle ja ennenkuin huomaakaan niin kuusi on koristeltu erivärisillä ja muotoisilla koristeilla ympäriinsä ja sitten onkin jo pakko keräillä niitä laatikkoon takaisin :) Perinteisen latvatähden asemesta voi käyttää latvaspiiraa, sekin on lasia joten kuusi ei sitten kestä kolistelua eikä kaatumisia kun hennot lasikoristeet tippuessaan särkyyvät.

Joulukuusen koristeet, lasikoristeet, lasipallot, joulupallot, latvatähti
Lasikoristeita alkuperäisessä pahvipakkauksessa, joulukoristemuseon kokoelmista.

Latvaspiira, hopeoitu pinta. Keskellä molemmin puolin pallossa syvennys. Palloa kiertää valkoinen koriste.

Latva spiira, latvatähti, latvakoriste
Latva spiira, vanha joulukuusen koriste.

Tässä myös latvaspiira, koristeltu lasikelloilla ja ohuenohuella hopealangalla, tämä on ollut käytössä 1890-luvulla

Köyhänmiehen hopea, lasikellot, latvaspiira, latvakoriste, lasikoriste, antiikkikoriste
Latvaspira kelloilla ja hopealangalla koristeltu, joulukoristemuseon kokoelmista.