Takkatulen loimussa

Päivitetty: 23. marrask. 2022

Meillä täällä Tonttukylässä käytetään paljon puulämmitystä lämmönlähteenä ja nyt ne ovat osottautuneet tosi hyviksi kun energian hinta on korkealla. Päärakennuksessa on peräti 3 pystykuoripiisiä/pönttöuunia, puuhella ja joulukoristemuseossa hieno vanha hiilikamina -20 luvulta. Ennen täällä isossatuvassa istuskeltiin takkatulen loimussa mutta se purettiin pois ja tilalle laitettiin puuhella.

Verkkokauppaan päivitetty ihania vanhoja joulukoristeita, osta lahjaksi tai itsellesi.

Tämä on ihan vielä alkuperäisemalissa ja ajattelin että luukut voisi vaikka maalata uudestaan. Levyt ja renkaat puhdistin ennen käyttöönottoa teräsharjalla. Huonopuoli tässä on että tämä ei ole millään lailla varaava vaan lämmittää niinkauankuin puita on pesässä, mutta lämmittää se pienikin kamina tehokkaasti kunhan muistaa pistää puita pesään.

Hiilikamina, emaloitu kamina, vanhat lämmityslaitteet, lisälämmitys
Vanha hiilikamina lisälämpölähteenä joulukoristemuseossa.

Isontuvan puuhellaa on myös päivittäisessä käytössä, tämä Högforssi asennettiin tähän muutama vuosi sitten Porin Konepajan hellan tilalle johon en enää saanut mistään osia kun kansi oli mennyt rikki useasta kohtaa.

Puuhella, Högfors puuhella, puilla lämmitys, puuhella lisälämpölähteenä
Isontuvan uusittu hella, nyt Högfors

Isontuvan seinille olenkin jo laittanut muutamia vanhoja joulupaperitauluja, pöydälle joululiinan ja muutaman tontturivin.

Vieraile meillä, varaa vierailu, joulukahvit tai joulujuhla.

Vanha joulupaperitaulu jossa tonttu-ukot hiihtämässä on yksi omista suosikeista.