Maalaistalon elämää - puiset huonekalut ja peltityöt

Päivitetty: 14. toukok. 2021

Puuverstaalla ei juurikaan ole oltu mutta nyt olisi aika aloittaa taas eri projektit joita on jo suunniteltu pitkään. Varastossa ei juurikaan ole enää vanhoja lautoja/lankkuja joten viimeiset joita löytyy olisi mitattava ja suunniteltava tarkasti jotta ne riittäisivät huonekaluihin joita olen suunnitellut. Ajattelin aloittaa "tärkeimmästä" elikkä talliin kaappi vanhoille pääsiäiskoristeille ja kun tilaa ei ole muualla kuin yhdellä seinällä niin siihen sitten kaappi / hylly ?

Tule tutustumaan kauniiseen talonpoikaisalueeseen kesällä, auki 12-17

Ahkio, raudan lämmittäminen ja muotoilu
Sepän työt

Ihan omaan käyttöön pitäis korjausta varten tuoda vanha emännänkaappi ja muita museolle tulevia esineitä olisi isompi nukkekaappi nukkekodin tavaroille, kaappi tulee Nukkemuseon eteiseen ja sitten vielä yksi kaappi ulkokäyttöön, jospa tekisi sen pellistä tai jospa päällystäisi kaapin pellillä.

Peltilavuaari, pesukaappi, tiskipöytä, antiikkihuonekalu
Pesulavuaari -40 luvulta

Ihastuin aikoinani vanhoihin pesulavuaareihin ja sähkökaappeihin jotka oli tehty pellistä, joten nyt sitten voisi käyttää peltiä ainakin joissakin projekteissa. Investoin syksyllä muutamaan korkealaatuiseen peltisakseen sekä pihtiin. Keväällä tarkistan vielä vanhan pajan palkeiden kunnon, jos se on tyydyttävä niin siirrän palkeet pajalle sellaisenaan tai sitten jos korjaustarvetta on niin korjataan.

Alusin, takoa, seppä, sepän työvälineet
Takominen