Mitä vanhoille lankuille voi tehdä

Koko Tonttukylän alueesta viimeinenkin huone on kevääseen mennessä sisustettu ja otettu 100% käyttöön. Vintissä oleva "sali" joska sitä jostakin syystä aloitin kutsua on noin 40 neliötä. Päätyikkuna on nyt maalauksessa ja porrastasanteen vanha lankkulattia pinottu odottamaan siirtoa sahaukseen.

Varaa. Joulu Tonttukylässä joulujuhla tai Joulu Tonttukylässä joulukahvit.

Porrastasanteen vanhat lankut vaihdettiin uusiin ja nyt lattia on samalla tasolla kun nukkemaakarin kammarin.

lankkulattia, vanhoja talonpoikaisesineitä, vanha maalaistalo ja sen esineitä
Uusi lankkulattia valmis ja tavarat paikoillaan

Vanhoista täysipitkistä lankuista tehtiin joulukoristemuseon pöydät kun siellä oli remontti ajankohtainen.

Käsinveivattava ompelukone ja joulutontut. Vanhoista lankuista valmistetut pöydät
Joulukoristemuseossa on 3 käsityönä valmistettua lankkupöytää à 4,20m pitkiä

Mitä vanhoille lankuille voi tehdä jos pituus ei riitä ? Kaikki vanhat salin lankut ja laudat sahataan ja uusiokäytetään tulevaan lattiaan. Niitä on eri paksuisia ja leveydetkin vaihtelee joten jokinlainen yhtenäinen pituus ja leveys olisi hyvä lankuille saada ja joitakin täysipitkiäkin lankkuja tarvittaisiin. Lattian ajattelin kuvioida kalanpyrstö kuvioksi tai sitten lähteä keskeltä neliötä kiertamään ympäri...mutta sahataan nyt ensin ja katsotaan mihin ne riittäävät.