Ovi menneeseen

Ihmettelen mahtaakohan nykyajan ovet nähdä päivänvaloa 300-vuoden päästä ? Tämä ovi oli aikoinaan päärakennuksen kammarin ovi, jossain vaiheessa se siirrettiin navettaan ja siellä se toimi akanahuoneen ovena, kunnes korjasin sen ja siirsin sen taas paraatipaikalle. Oveen jätin tietenkin esille kaikki maalikerrokset, kauniita väriä kun ovat, lukkokin alkuperäinen ja avain tallella.

Liput paikanpäältä tai verkkokaupasta ennakkoon. Auki 12-17

Läkkipellistä tehdyt piparkakku muori/ukko muotit toimiivat wc:n kyltteinä. Itse lukon avasin, puhdistin ja voitelin joten se toimii lähes moitteettomasti.

Vanha ovi, puuovi, akanahuone, vanhat värit
Joulukoristemuseon vanha ovi 1700-luvulta oli aikoinaan kammarin ovi.

Akanahuone

Akanahuone on tila johon kerättiin puimavaiheessa viljasta irronnut kuori, pikkuvilja jne. se sekoitettiin lämpimään veteen ja annettiin esim: hevosille.

Pikkukorjauksia jälkikäteen

Nyt etsiskelen tavaroiden joukosta sopivia vanhoja, nauloja, ruuveja tai pultteja jotta voisin korvata saranoiden kiinnikkeet alkuperäisiksi. Sisälle wc:hen ajattelin tehdä vaatepuun johon voisi laittaa esille erilaisia vanhoja alushameita ja alusasuja.

Vesipisteenä vessassa toimii pieni lavuaari jonka olen laittanut vanhan peilipiirongin päälle. Käsivesi tulee kuparisäiliöstä.