Vanhat konstit - nyt korjataan hopeapaperitaulu

Sitä sanotaan ettei ole koskaan liian vanha 😁 ja ikähän tuo taitoa ja varmuutta 😁 joten seuraava haaste on "Ryssäntaulu" nimi kuulostaa rumalta mutta perimätiedon mukaan tälle ei ole muutakaan nimeä. Taulu tulee olemaan esillä Tonttukylässä ennenkuin sitä korjataan käyttökuntoon, joten jos olet kiinnostunut niin piipahda katsomassa 😁

Avaamme 27.6.22 Auki 12-17 päivittäin. Lue etusivulta lisää https://www.tonttumuseo.fi

Näitä taidokkaasti tehtyjä tauluja valmistettiin 1900-luvun tienoilla Vaasanseudulla ainakin. Useinmiten näissä oli uskonnollinen sitaatti koristeltu köynnöksillä jos taulussa oli naisen nimi oli se luultavasti lahja hänelle. Useat säilyneet taulut ovat 1800-luvun lopusta 1900-luvun alkuun. Sotilaat oppivat valmistustekniikan Vaasan kasarmialueella jota kutsuttiin "Ryssbaca" josta luultavasti taulun nimi tulee, tekniikka kulkeutui meille Pietarista.

Ryssäntaulu, lasinmaalaus, antiikkitaulu, taulun korjaaminen, taulun rstaurointi
Hopeapaperista valmistettu taulu lasimaalauksin

Miten taulu tehtiin ?

Taulu valmistetaan nurjalle/kääntö puolelle maalaamalla ensin tekstin ääriviivat samoin köynnöksen ääriviivat jonka jälkeen taulu peitettiin mustalla värillä tai niinkuin tämä taulu valkoisella. Kuvat sekä teksti joita ei maalattu umpeen näkyi sitten "hopeapaperi" joka laitettiin maalauksen päälle ja vielä pahvi hopeapaperin päälle.

Varaa ainutlaatuinen Pohjanmaan nostalgiakierros ja tule tutustumaan kolmenkohteen uuteen päivämatkaamme. Mukana Tonttukylä - Automuseo - Ädelbragd