Räsymattojen tuhat ja 1 tarinaa

Vanhat räsymatot kertoovat paljon ajasta jolloin ne tehtiin ja niiden käyttäjästä.

Mattoja on kudottu milloin mistäkin materiaalista, pula-aikana mattoihin päätyivät paperit ja kaikenlaiset vaatteet ja käyttötekstiilit. Tonttumuseolla on paljon paikanpäällä kudottuja vanhoja mattoja ikähaitari noin 60-80-vuotta. Matot ovat toki ajansaatossa kuluneet mutta jos matosta on mahdollisuus lyhentämällä tehdä vielä pienempi käyttökuntoinen matonpalanen niin se on tehty. Tällä tapaa säästämällä korjattuja mattoja on nyt Tonttumuseon juuri maalatussa lattiassa, eikä se pieni reikäkään mitään haittaa.

Räsymatto, riepumatto, mattojen uusiokäyttöä, maton solmiaminen, joulukuusen alusmatto, vanhat matot, vanhat tekstiilit, joulutontut, solmiaminen
Räsymattojen kierrätystä

Matonkudonnasta on paljon hyötyä silloin kun siihen leikataan esimerkiksi käytöstä poistettuja vaatteita, koska onhan ne kuteena rahanarvoisia jos vaatteen käyttöä voidaan vielä pidentää tekemällä niistä mattoja, samoin kaikki pussilakanat, lakanat, tyynyliinat kelpaavat hyvin vielä matonkuteeksi...

Perinnetekstiili, riepumatto, räsymatto, kangasmatto, maton kudonta
Perinnematot

Täällä meillä on jäljellä vielä vanhoja paperimattoja, villalankamattoja, meriheinämattoja, riepumattoja joille tehdään parempi näyttelytila Nukkemuseon vintille, ajatuksena olisi jo ensi kesäksi.

Matonkude, matonkuteen leikkaaminen, vanhat housut matonkuteeksi, kangaspuut, kutominen, kankaan kutomista
Matonkuteinen leikkaaminen